مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیاتی
هر شخصیت حقوقی(شرکت) باید پس از تأسیس در حوزه مالیاتی، تشکیل پرونده دارایی دهد. طبق مقررات مربوطه، شرکت تا 2 ماه پس از تأسیس مکلف به تشکیل پرونده دارایی و پرداخت مالیات سرمایه می باشد و در واقع تشکیل پرونده دارایی به معنای آن است که شرکت به اداره مالیات اعلام نماید که چنین شرکتی تأسیس شده و طبق قانون دو در هزار سرمایه شرکت را پرداخت نماید در غیر اینصورت مشمول جریمه مالیاتی می شود.
جهت تعیین حوزه مالیاتی و تشکیل پرونده دارایی باید به نزدیکترین اداره امور مالیاتی مربوط به شرکت ها مراجعه نمایند.
مدارک لازم جهت تشکیل پرونده دارایی:
1) اصل و تصوير اساسنامه شرکت،
2) اصل و تصوير آگهی تاسیس،
3) اصل و كپی روزنامه رسمی،
4) اصل و تصوير شرکت نامه ،
5) اصل و تصوير تقاضا نامه و يا اظهارنامه ثبت شرکتها،
6) اصل و تصوير آگهی تغییرات،
7) اصل و تصوير شناسنامه(صفحه اول) اعضای هیات مدیره،
8) اصل و تصوير کارت ملی کلیه اعضای هیات مدیره،
9) تصوير فیش تلفن محل شرکت،
10) تصوير سند مالکیت یا اجاره نامه به نام شرکت،
11) اصل گواهی امضای صاحبان امضای مجاز تائید شده در دفترخانه اسناد رسمی.
12) تکمیل دفترچه مشخصات شناسایی شرکت(دفترچه ثبت نام اشخاص حقوقی)
13) اصل فیش واریز دو در هزار مبلغ سرمایه اولیه شرکت در بانک ملی.
14) اصل و تصوير سند مالكيت(در صورتيكه به نام شركت باشد.)يا قرارداد اجاره(2 نسخه)تذكر:در قرارداد اجاره بايستي در قسمت مستاجر مشخصات اشخاص حقوقي درج شده باشد.چنانچه شخص حقيقي بعنوان نماينده شخص حقوقي مبادرت به تنظيم قرارداد نموده ،بايستي در متن قرارداد اجاره و يا طي نامه جداگانه اي اعلام گردد.
15) معرفي نامه كتبي از شركت به انضمام فهرست حقوق يا گواهي واحد مالياتي/وكالتنامه به نام شركت
16) اصل و تصوير كارت بازرگاني(در صورت دارا بودن)
17)اصل و تصوير مجوز تاسيس كارگاه يا كارخانه(در صورت دارا بودن)
18)اصل و تصوير پروانه بهره برداري(در موردن معادن پروانه بهره برداري يا قرارداد استخراج)در صورت دارا بودن
در نظر داشته باشید که حتی در صورت عدم فعالیت شرکت تشکیل پرونده دارایی الزامی است و برای اعلام عدم فعالیت و عدم پرداخت مالیات احتیاج به انجام آن می باشد و در غیر اینصورت مشمول جریمه مالیاتی می شوید.
اگر مکان دفتر شرکت به صورت صوری یا غیرواقعی اعلام شده باشد نمی توان تشکیل پرونده دارایی داد و برای تشکیل پرونده حتما احتیاج به اجاره نامه و سند مالکیت آن هم به نام شرکت مربوطه می باشد و حتی در بعضی از حوزه های مالیاتی جهت بررسی واقعی بودن آدرس اعلامی که در روزنامه رسمی شرکت موجود است به بازدید از آن اقدام می شود.